Renungan betul atau benar?

YANG MAHUNYA “BENAR” ATAU ” BETUL”?

PERSOALAN HARI INI MEREKA HANYA MENGAMALKAN “BETUL” BUKAN “BENAR” ITULAH KITA DAPATI HARI INI YG BERLAKU DI KALANGAN MASHARAKAT ISLAM KITA. MEREKA SIBUK DENGAN “BETUL” LAMA-LAMA JADINYA K.E.B.E.T.U.L.A.N! BUKAN “K.E.B.E.N.A.R.A.N”.

CONTOH: SOLAT SEMBAHYANG? ATAU SEMBAHYANG SOLAT? SEMBAHYANG BELUM TENTU SOLAT” KERANA TIDAK SOLAT YG DI AJARKAN NABI MAKA ITU TIDAK BENAR”. TAPI KALAU BENAR SOLAT BARU NAMANYA SEMBAHYANG” PASTI BETUL”…., SOLAT YG DI LANDASKAN HADITH…, BARU “BENAR.”

KESIMPULAN: BETUL” itu belum tentu benar” tapi BENAR” pasti “BETUL” lantaran itu jangan lah pandang yg BETUL kerana unsul BETUL ITU terdapat banyak yg tidak benarnya”TERMASUK keBETULAN”maka itu saya shorkan pandang lah yg BENAR”kerana “BENAR ITU PASTI BETUL YG TERKANDUNG UNSUL KEBENARAN” DAN AKHIR SEKALI JANGAN LAH KITA TERPERDAYA DENGAN PAK LEBAI-PAK LEBAI USTAD-USTAD YG SIBUK DENGAN JANGGUT DAN JUBAHNYA TETAPI MEREKA TIDAK BERILMU HANYA MENCARI KEREDOHAN MANUSIA DENGAN GELARAN USTAD” ATAU LEBAI!.

ADAKAH ILMU ITU TER UKUR DENGAN PAKAIAN JUBAH DAN JANGGUT?? YG MAHUNYA CARI KEREDOHAN MANUSIA ATAU “ALLAH”(الله)? DAN LEBIH MERBAHAYA BAPAK-BAPAK NENEK-NENEK MOYANG PAK CIK-PAK CIK WARONG YG TIDAK BELAJAR APATAHLAGI TIDAK TAHU BERBAHASA ARAB INGIN JUGA MENGAJAR.DAN YG LEBIH PARAH TIDAK BELAJAR TAPI MENGAJAR!! TIDAKKAH ITU MUSTAHIL???DAN YG LEBIH MERBAHAYA YG MENDENGAR MENGATAKAN “YA”!!DAN MEREKA MENGILMU KAN NYA DARI DENGAR-MENDENGAR”. DAN TERPIMPIN ATAS UPACARA DAN ILMU ITU.

FIRMAN: بل قالوا إنا وجدنا آباءنا على أمة وإنا على آثارهم مهتدون
Bahkan mereka berkata: “Sesungguhnya kami mendapati bapak-bapak kami suatu agama, dan sesungguhnya kami orang-orang yang terpimpin dengan (mengikuti) jejak mereka.

” AZ-ZUKHRUF 22 TIDAKKAH AYAT YG DI ATAS ITU TERJADI DI MASHARAKAT MELAYU ISLAM YG TIDAK BERTAULIAH HARI INI?? CUKUP SEMENTARA DI SINI.

ZAMZAM FADLON PELAJAR SINGAPURA
(PERSIS BANDUNG INDONESIA).
PENUNTUT FILSAFAT QURAN-HADITH

Advertisements
%d bloggers like this: